“Я Сам” – перша серія)
Вік від року до двох – дуже цікавий і важливий в розвитку малюка. Саме в цей період дорослішання крихітка навчається першим самостійним навичкам і пробує проявляти незалежність від батьків. Що чекати дорослим від дитини в цей час і як правильно реагувати на всі частіше звучить «я сам!»? Розберемо докладно.
Базові потреби дитини у віці від 1 до 2 років
Щоб краще розуміти межі можливостей самостійних дій малюка, важливо згадати ті базові потреби, які необхідні дитині в розглянутому нами віковому проміжку.
Отже, в плані фізіологічних потреб – все ясно, вони з народження незмінні: дитині необхідно їсти, пити, висипатися – в загальному, фізично відчувати комфорт. А ось психологічні потреби дещо змінилися, точніше їх стало більше: тепер крім відчуттів безпеки і емоційно-близького спілкування зі значимими дорослими у дитини виражено проявляється потреба у вивченні навколишнього світу. Що характерно – самостійного вивчення.
Етап, коли ви прагнули показати і розповісти малюкові все найцікавіше ( «Дивись, який гарний квіточку, називається – ро-за», «А давай ніжкою штовхнемо цей зелений м’ячик!» І т.д.) практично залишився позаду, тепер дитина сам активно включається в вивчення навколишнього. Ні, звичайно, ви як і раніше залишаєтеся для крихти головним провідником у світ нових знань, але тепер ініціативу пізнати щось незвичайне дитина буде прагнути взяти на себе. Тобто відтепер все частіше спадкоємець буде бити по м’ячу без вашого запрошення до дії і сам притягне вам на ознайомлення розкішний квітка з найближчої клумби.
Нагадаємо, потреба в безпеці і спілкуванні з вами нікуди не поділися, так що підтримуйте дитину в його дослідженнях, заохочуйте ініціативу, будьте поруч і обмежуйте незалежність лише в разі гострої необхідності ( «Молодець, що ти крокуєш по дорозі сам, але виходити на проїжджу частину без мами не можна »). Важливо розуміти, що самостійність – неминучий етап розвитку малюка. І наскільки легко дитина його пройде, не в останню чергу залежить саме від дорослих. Продовжуйте вчитися говорити правильно слово “не можна!” Крихті.
Що самостійно вміє робити дитина 1-2 років?
Безумовно, всі дітки різні, розвиваються індивідуально, так що безапеляційно вимагати виконання всіх нижче перерахованих пунктів від вашого крихти не варто. Давайте відразу обмовимося: наведений список відноситься до «середньостатистичному дитині» (а не конкретним Ванечке, Микиті, Сонечку), який, згідно зі спостереженнями педіатрів, психологів і неврологів у віці від 1 року до 2 років може робити наступне:
- Самостійно пересуватися по квартирі і визначати цікаві об’єкти для дослідження. О, це чудовий час багаторазового складання мамою самих різних речей, які малюк виймає з шаф, ящиків, комодів, знімає з доступних його зростання полиць!
- Виявляти перші навички самоорганізації. Дитинка вже розуміє значення фрази «трохи почекати» і може ненадовго зайняти себе сам.
- Виявляти волю за допомогою «хочу» – «не хочу». І це теж свідчить про розвивається в ньому самостійності. Так, не завжди в зручній для інших членів сім’ї формі: «Всі хочуть спати, а я не хочу, я хочу грати». Як нівелювати подібні демарші – тема окремої статті, але сам факт того, що малюк заявляє про власні інтереси – це добре.
- Набувати досвіду перших видів самостійної діяльності «як дорослий». Під вашим керівництвом дитина може зібрати іграшки, принести ту чи іншу річ на прохання мами.
А ще малюк щосили наслідує старшим: прагне допомогти розібрати пакети з магазину, вистачає віник і зображує підмітання, береться за шланг пилососа і намагається «прибрати кімнату». Що вкрай важливо зробити батькам у цей момент, так це не обрубати ініціативу на корені. Зрозуміло, що маленька людина ще дуже незграбний – куплений пакет борошна може бути розвіяний по кухні, а віник перетворюється в палицю, збиває дорогі серцю мами вази. Але не поспішайте лаяти помічника! Зрештою, борошно ви могли завбачливо вийняти з пакета самі, а дитині було б довірити нести хліб. Та й вази в будинку, де росте малюк, логічніше прибирати в важкодоступні місця. Краще терпляче поясніть і покажіть, як правильно виконувати ту чи іншу дію, похваліть дитину за прагнення полегшити ваші хатні клопоти.
Чудовим доповненням до розвитку самостійності для крихти будуть нові розвиваючі іграшки:
- стрибуни і автомобілі-каталки;
- ігрові набори та набори для рольових ігор;
- конструктори і мозаїки;
- магнітні іграшки та набори для творчості;
- мильні бульбашки і кінетичний пісок.