Соціальний розвиток дитини
Діти є особистостями, які не здатні до нормального розвитку в умовах ізоляції від суспільства. Соціалізація відноситься до двосторонніх процесів: з одного боку діти засвоюють соціальний досвід групи, до якої вони належать, а з іншого – самі впливають на поведінку учасників своїх же соціальних груп. Мета соціального виховання – допомогти дитині вижити і нормально існувати в суспільстві.
Соціалізація – що це таке?:
Під соціалізацією або соціальним розвитком розуміють процес успішного засвоєння суспільних традицій, формування загальнолюдських цінностей, навичок спілкування. Для успішності соціального розвитку важливо:
- приділяти малюку достатню кількість уваги
- спілкуватися
- читати
- грати
Важливо! Сім’я – найважливіша ланка на шляху передачі дітям накопиченого досвіду попередніх поколінь. Вкрай необхідно постійно працювати над створенням сприятливого сімейного мікроклімату. Пам’ятайте, основне почуття у відносинах між батьками і малюками – любов!
Коли починати процес соціалізації малюків?:
Навчання до життя в суспільстві у дітей починається з періоду новонародженості, а продовжує розвиватися все життя. Протягом перших років життя закладається фундамент успішної соціалізації, який впливає на подальшу адаптацію в суспільстві.
Для успішної соціалізації важлива активна взаємодія дитини і дорослого, а також більш старших дітей, спілкування з ним, знайомство з навколишньою дійсністю.
Спілкування малюка з батьками відіграє велику роль. З трьох років дитина починає ставити дорослим багато питань. Необхідно серйозно ставитися до цього, відповідати на них грамотно і без докорів. У цьому віці малюк надходить в дитячий сад, що є величезною подією в його житті. З цього моменту батькам буде зрозуміло, якого рівня розвитку досягло соціальний розвиток дитини.
Дошкільний вік – це важливий етап у формуванні соціалізації малюка.
У цей період сім’я сильно впливає на його виховання і розвиток. Батько і мати – це яскраві приклади для формування духовності, культури, навичок спілкування з оточуючими людьми. До шести років діти повністю копіюють поведінку батьків: хлопчики – пап, а дівчатка – мам. Ставлення дорослих до дитини впливає на формування соціальних навичок дитини.
Як виявляється успішна соціалізація ?:
Якщо процес соціального розвитку дітей протікає успішно, тоді у них відбувається активне формування таких понять:
• дружба
• колектив
• ідея
• мета
В результаті цього малюк розвивається не тільки як особистість, а й як частка великого суспільства.
Про соціальні чинники, в яких розвивається дитина:
Всі малюки розвиваються під впливом важливих факторів:
• мікрочинники: сім’я, дитячий садок, друзі, навколишні люди
• мезофактори: умови розвитку малюка, засоби масової інформації
• макрофактори: стан екології, політики і економіки держави
Соціальна адаптація малюків дошкільнят:
Під соціальною адаптацією розуміють своєрідний підсумок соціального розвитку. Соціалізація включає три фази:
1. діяльність
2. спілкування
3. свідомість
Соціальний розвиток завжди йде за двома напрямками:
1. соціалізація
2. індивідуалізація
Якщо між індивідуалізацією і соціалізацією встановиться оптимальний баланс, тоді дитина успішно входить в соціум. Іншими словами, малюк стає адаптованим для життя в соціумі.
Особливості соціалізації малюків до трьох років:
Джерелом соціалізації для дитини є сім’я. Навички культури поведінки формують батьки. Соціальний розвиток завжди бере початок з спілкування. Немовля в більшій мірі потребує спілкування з мамою. З тримісячного віку діти вже шукають контакт з іншими членами сім’ї. Якщо в цей період дитина виховується в спокійній, доброзичливій атмосфері, тоді він буде проявляти позитивні емоції.
З шести місяців малюк потребує спільних іграх з батьками, основою яких є мова дорослих. З дитиною необхідно більше розмовляти. Коли йому виповниться рік, головним інструментом соціалізації стане його власна мова. Дитина повторює те, що роблять старші, вчиться вітатися і слухати сторонніх. У трирічному віці бажано визначити малюка в дитячий дошкільний заклад з метою розвитку і формування повноцінних навичок спілкування.
Соціалізація після трьох років
Батьки – це найважливіші люди в процесі соціалізації. Дитина задає безліч питань, на які необхідно терпляче і доступно відповідати. З трирічного віку у малюка розширюється словниковий запас. Завдяки мови, він спілкується, висловлює думки, отримує нові знання. Малюк засвоює норми моральності і моралі.
Важливо! Еталон правильної поведінки для малюка старше трьох років – батьки. Тому їм необхідно контролювати свою поведінку. Ставлення всередині сім’ї – це фундамент соціальної адаптації дітей.
Головним способом соціалізації трирічної дитини є мова. У шестирічному віці діти вважають дорослого головним об’єктом для наслідування. Дитина – носій і відображення поведінки членів його сім’ї. Особливість особистості малюка буде залежати від досвіду сімейного спілкування.
Як повинна відбуватися соціалізація малюка?:
Соціальне виховання – це постійний процес формування таких рис характеру:
• позитивного ставлення до оточуючих
• здібностей переживати порушення загальноприйнятих правил поведінки
• вміння жити у великому чи маленькому колективі
• шанобливе ставлення до інших людей
• дотримання встановлених правил поведінки
Основний вид діяльності для дітей-дошкільнят – це ігри. Розвиток соціальних навичок також має здійснюватися в ігровій формі. Для цього прекрасно підійдуть гри, що моделюють поведінку оточуючих. У дітей до 6 років на перший план виходять міжособистісні взаємини. В ігровій невимушеній обстановці діти вчаться підпорядковувати власні дії загальнолюдським нормам. Так, гра в “лікарню” здатна передати взаємини між пацієнтами і лікарями в клініці. У рольових іграх на кшталт «Сім’я» малюки передадуть взаємини між членами їх сім’ї. Наслідування поведінки старших доводить важливість батьківського прикладу в процесі соціального виховання.
Дошкільнята з порушенням соціальної адаптації:
Якщо при вступі маляти в групу однолітків не відбуваються розбіжності і конфлікти, тоді можна вважати, що малюк адаптувався в новому середовищі. Про соціальної дезадаптації свідчать наступні ознаки:
• невпевненість
• замкнутість
• небажання спілкуватися
• агресивність
Такі дошкільнята вимагають психологічної допомоги, а також соціальної реабілітації. Якщо дорослі створять умови для гармонійного розвитку малюка, збережуть доброзичливі взаємини, тоді процес соціалізації буде успішним.
Рекомендіції для батьків дошкільнят:
• Довірчо і відкрито розмовляйте з малюком
• Будьте взірцем у всьому для своїх дітей: адекватно поводьтеся в будь-яких життєвих ситуаціях, стежте за жестами, манерами, мімікою, вмійте вислухати і почути оточуючих
• Спонукайте дитину знайомитися і спілкуватися з ровесниками
• Навчайте дружити
• Навчайте дитину бути ініціативним в діяльності
• Влаштовуйте дозвілля дитини: свята, подорожі, походи, кіно, музеї, театр, виставки, концерти
• Навчайте займати різні позиції в спілкуванні: лідируючу, яка підпорядковується, спостережну
• Навчайте дитину грамотно, чітко і виразно говорити, а також розвивайте його міміку
• Виховуйте у дитини терпіння, вміння слухати, бути цілеспрямованим
• Формуйте у малюка адекватну самооцінку
• Намагайтеся ділитися з малюком особистими радощами і поразками, радійте разом своїм і його успіхам
• Розвивайте в дитині уміння відстоювати власну думку, а також повагу до думки оточуючих
• Навчайте дотримання правил етикету за столом і в громадських місцях, принципів поведінки серед старших
Соціальний розвиток – це засвоєння цінностей суспільства, вміння взаємодіяти з оточуючими. Джерелом соціалізації дошкільнят служить поведінку оточуючих їх дорослих.