Загальні принципи масажу для дітей першого року життя
Масаж і гімнастика протягом першого року життя дитини є важливим моментом його фізичного розвитку. Розвиваючи дитину фізично, тим самим ви впливаєте на її нервову систему і сприяєте психічному розвитку. У медицині так це і називається – психо-моторний розвиток. Також вони сприяють розвитку головного мозку, а це дозволяє краще освоювати нові навички (перевертатися, сідати, повзати, лепетати і т.д.).
Масаж допомагає нормалізувати тонус м’язів, підготувати їх до навантаження, що, в свою чергу, дозволяє не просто раніше освоювати ті або інші рухові навички, але, перш за все, робити це правильно, що в кінцевому підсумку допомагає сформувати правильну поставу, правильну установку стоп і т.д.
Спеціальні масажні прийоми і вправи для дихальної системи, розвивають м’язи, що беруть участь в акті дихання, легені, серце, що сприяє кращому насиченню крові киснем, впливають на газообмін в органах і тканинах. Масаж впливає і на травну систему: адекватне фізичне навантаження для малюка сприяє поліпшенню його апетиту, а спеціальні масажні прийоми допомагають відходженню «газиків» і дефекації при запорах і здутті живота (метеоризмі).
Як проводиться масаж?
Масаж проводиться як здоровим дітям, так і дітям з певними проблемами, в добре провітреній з чистим повітрям кімнаті.
Здоровим діткам на першому році життя рекомендується виконувати 5 комплексів масажу і гімнастики. Кожен комплекс має свої цілі і завдання, свої особливості проведення.
Перший комплекс проводиться у віці від 0 до 3-х місяців.
Питання часу початку першого комплексу масажу залишається відкритим. За канонами класичного масажу перший комплекс починають у віці одного місяця. Однак, існує думка, що починати курс, за відсутності протипоказань, можна і раніше, практично з перших днів життя.
Основною метою першого комплексу масажу є урівноваження тонусу м’язів згиначів і розгиначів, «релаксування» нервової системи, поліпшення роботи внутрішніх органів (насамперед шлунково-кишкового тракту) та урівноваження загального емоційного фону.
Другий комплекс масажу і гімнастики для здорової дитини проводиться у віці 3-4х місяців.
Основний моторний навик в цей період життя – це опора на верхні кінцівки. Тому крім триваючої з першого комплексу роботи з тонусом і «балансом» нервової системи, застосовуються методики, спрямовані на зміцнення м’язів верхнього плечового поясу, розвиток «опорності». Починаючи з другого комплексу і далі проводиться активна робота з тонусом м’язів, підготовкою їх до кожного нового навику.
Третій комплекс масажу і гімнастики виконується, коли малюкові виповнюється 4-6 місяців.
Проводяться спеціальні вправи для підготовки м’язів черевного преса і інших для сидіння. Ці вправи називаються «присаджуванням», але вони не мають нічого спільного з усаджуванням дитини в подушки раніше терміну. З особливостей даного комплексу треба відзначити появу вправ на стимуляцію вестибулярного апарату, який, згодом, буде відігравати важливу роль у процесі вертикалізації тіла.
6-9 місяців – час початку четвертого комплексу масажу.
У даний період часу йде один з найважливіших етапів у житті людини – повзання. Повзання допомагає в розвитку фокусного зору. І, як з’ясовується, повзати теж потрібно правильно – діагонально, коли в русі працюють протилежні коліно-лікоть. Таким чином, одне з основних завдань даного комплексу – підготовка м’язів до правильного повзання, вправи на розвиток вертикалізації, координації.
І останній комплекс, який проводиться на першому році життя – у 9-12 місяців.
Так як це період освоєння ходьби, то саме на зміцнення відповідних м’язів (м’язи спини, живота, сідниць, ніг), суглобів, стопи і робиться акцент при проведенні масажу. Також велику увагу рекомендується приділяти розвитку дрібної моторики, як в процесі масажу, так і в процесі гри з малюком.
Так, мабуть, виглядає опис ідеального набору циклів масажу, що проводяться, на першому році для здорової дитини.
Природно, що кожен комплекс масажу може видозмінюватися залежно від особливостей малюка, його готовності виконати ту чи іншу вправу, готовності до освоєння того чи іншого навику.