Чи потрібен дитині в школі мобільний телефон?
Сьогодні нам важко уявити собі життя без мобільного телефону. Він став універсальним засобом зв’язку. Число людей, які користуються мобільними телефонами, постійно зростає. Але це не тільки засіб зв’язку, це помічник у багатьох життєвих ситуаціях. З його допомогою можна дізнатися котра година, записати необхідну інформацію, скоротити час очікування, граючи в ігри. Вбудована камера дозволяє любителям фотографії постійно вдосконалювати свої вміння. А такі інструменти, як будильник і калькулятор, доповнюють гармонію. Словом, мобільник – наш друг і порадник.
Особливо цікаво вплив мобільного телефону на людей, чий світогляд ще не остаточно сформувалося. Йдеться про дітей. Чи потрібен дитині-школяру мобільний телефон? Який телефон йому потрібен? І якщо дарувати телефон дитині, як зробити так, щоб користування мобільним зв’язком не заважало йому повноцінно вчитися і відпочивати?
Ці питання стали актуальними останнім часом. Раніше, коли мобільний телефон був предметом розкоші і дозволити собі купити його могли не всі, особливих проблем не існувало. Діти спокійно вчилися в школі, ходили на уроки, здавали іспити, займалися в спортивних секціях і т.д. Проблема виникла буквально в останні кілька років.
Батьки почали купувати дітям мобільні телефони. Кожному хотілося подарувати дитині модну іграшку. В результаті мобільниками озброїлися багато учнів загальноосвітніх установ.
В європейських країнах мобільним зв’язком користуються багато дітей. У Німеччині мобільний телефон є у кожної п’ятої дитини у віці від 6 до 13 років. Число юних власників телефонів постійно зростає. У Великобританії телефонами користуються і зовсім маленькі діти. У Росії попит на мобільні телефони теж постійно збільшується. Категорично заборонено користування мобільниками тільки в державі Бангладеш.
Можна сказати, що придбання мобільного телефону приносить користь і дітям, і батькам. Батьки отримують можливість зв’язатися з дитиною в будь-який момент, тобто, знайти її в будь-який час. Це звичайно, дуже зручно для батьків, які зайняті на роботі, але хочуть знати, де їх дитина перебуває. А якщо школяр потрапив в складну ситуацію, він завжди може зателефонувати батькам.
А тепер поговоримо про проблеми, які виникають у зв’язку з використанням мобільного. Насамперед, батькам потрібно пам’ятати, що для них це додаткові витрати. Телефони періодично ламаються, а у дітей тим більше, тому будьте готові в будь-який момент на витрати на ремонт. Звичайно, у дорослих таке теж трапляється, але рідше.
Через дзвінки мобільних телефонів проводити уроки в школі стало дуже складно. Коли під час уроку лунає дзвінок мобільного телефону, учитель змушений припинити урок і почекати, поки учень з телефоном вийде за двері. До того ж учні на уроці з цими телефонами грають, підбирають мелодії, налаштовують. Якщо в учня на уроці в руках мобільний телефон, учень зайнятий тільки телефоном. Тема уроку його не цікавить. У зв’язку з подібними явищами міністром освіти і науки Станіславом Ніколаєнком в травні 2007 року був підписаний наказ «Про використання мобільних телефонів під час навчального процесу». Згідно з цим наказом, під час уроку заборонено користуватися мобільними телефонами і учням, і вчителям.
Сувора острашка, що і говорити. Але такі заходи, на мій погляд, виправдані. У вчителя має бути законне право стримати учня, який на уроці зайнятий переговорами по мобільному телефону. У деяких школах вчителям дозволяють забирати на уроці мобільники у порушників і потім віддавати їх батькам дітей. Мобільний в школі повинен бути вимкнений: як в театрі, в церкві, на концерті.
Звичайним явищем стають крадіжки мобільних телефонів у дітей. Зловмисники можуть обдурити довірливого школяра, попросивши у нього на хвилинку мобільний телефон – під приводом, що потрібно терміново подзвонити – і сховатися. Такі випадки регулярно відбуваються у великих містах.
Та й ціна мобільного телефону може стати спокусою. Дорогий телефон народжує в душі дитини почуття переваги над іншими дітьми. До речі, саме дорогий телефон стає приманкою для злочинців. В цьому випадку небезпеці піддається не тільки здоров’я дитини, але і її життя. Мені здається, що немає сенсу купувати третьокласнику телефон з Bluetooth і MMS. Навіщо йому функції, які в повсякденному житті не використовуються? Деякі директори шкіл переконані, що мобільний телефон повинен бути дешевим, щоб не викликати заздрощів однокласників і щоб сам дитина не наражалася на небезпеку бути обкраденою.
Рекомендуємо прочитати: Вибираємо телефон для дитини.
Наступний пункт – здоров’я. У Франції мобільні телефони визнані небезпечними для здоров’я дітей. Там пропонують обмежити список телефонних номерів в телефоні школяра. У ній повинні бути номери родичів і батьків. Також обов’язковим вважається пристрій «hands free», яке знижує інтенсивність впливу електромагнітного випромінювання на головний мозок. У нас таких законів поки немає. У будь-якому випадку, бажано не дозволяти дитині розмовляти по телефону довго.
Як би там не було, змусити дітей відмовитися від використання мобільного зв’язку дуже важко. А в майбутньому буде ще важче. Кабінет міністрів України затвердив план заходів «Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки». Згідно з цим планом, буде створена і введена в експлуатацію мережа цифрового наземного телерадіомовлення. Так що мобільні телефони будуть використовуватися все активніше. Вже зараз ринок мобільних телефонів постійно розширюється.
Що можна порекомендувати? Звичайно, перш за все, потрібно привчати школярів до культури поведінки. Для них має стати нормою, що не можна говорити по телефону на уроці, на концерті, в громадських місцях. Не можна хвалитися дорогим мобільним телефоном перед товаришами, не можна давати його незнайомим людям. Але для них має стати правилом, що у важкій ситуації обов’язково потрібно скористатися телефоном, для того щоб зв’язатися з батьками.